Únor 2008

Změny na blogu

29. února 2008 v 16:51 | Peggy |  Aktuality
Netrvalo to dlouho a já si začala znovu hrát. Tentokrát jsem rubriku Žblepty potrápila. Pokud nakouknete do rozcestníku, objevíte nově tři další podrubriky: První krůčky ke skautingu, Užitečné vědomosti a Off topic. Není to nic převratného, ale snad to pomůže k lepší orientaci :-).
Peggy

Začínáme :-)

29. února 2008 v 16:45 | Peggy |  První krůčky ke skautingu
Tak jsem chvilku přemýšlela, co bych sem měla na úvod napsat... Nejsem žádný béčko, a proto mě ihned napadlo podívat se po oficiálních stránkách Junáka a najít základní informace pro budoucí členy a jejich rodiče. Nebude tomu možná věřit, ale našla jsem je hned, takže vás tímto odkazuji PRÁVĚ SEM :-)


VK Pavučina - Plzeň, Strakonice

20. února 2008 v 19:18 | Peggy |  Fotogalerie
Po čtvrtém pavučinovém víkendu jsem se konečně rozhoupala k tomu, abych vás taky pomocí fotek seznámila se skvělým vůdcovským kurzem s ještě skvělejšími instruktory :-). Tak jdem na to!
Plzeň, 9. - 11. listpadu 2008
Tohle je Brčko, vůdce celého kurzu. Opravdu fajn energickej človíček. Je z Prahy, pracuje v mateřské školce a přednáší nám všechno možný, co souvisí s psychologií.
Uprostřed na stole je snídaně, jestli jste si nevšimli :-). Naše první hromadné setkání. Brčko nám vysvětluje, co se bude dít, a my po sobě zvědavě pokukujem :-).
Abychom se lépe poznali a zapamatovali si aspoň nějaká jména, hráli jsme několik seznamovacích her. Zleva: Roubík, Ještěrovy nohy, Kop, Sylvén, Peggy (to jsem já :-D), Brčko, Zub (naše skvělá kuchařka) a Alex. Alex je pro mě spojena hlavně se zvukem tamburíny, který nás provází celý víkend, leze nám krkem a utíná nám zajímavé debaty při programech, protože se pořád nestíhá :-). Jinak se taky stará o maskota Filipa - velkého tmavého pavoučka, který jezdí s námi :-).
Zleva: Klára, Béďa a Sid. Sid je z Blanska, a proto je jeho mluvený projev úplně skvělý. Baví mě, jaká používá slova :-D. Úplně mě dostává, když klukům říká borci :-D.
Zleva: dole sedí Šamanka, to je tedy číslo :-). Usměvavá, upovídaná, prostě skvělá. Hore sedí Wanda. Studuje žurnalistiku a dokáže živě debatovat (např. při programu debata jsme probírali problém Santa Claus X Ježíšek). Dále Maruška a Kaskadér. Kaskadér je taky pěkný číslo a s Maruškou jsou jediní "vodovodní" skauti na kurzu.
Jedna z prvních přednášek - Plánování. Z tohoto úhlu není vidět naše vyděšené pohledy, škoda :-). A přednáší nám Šlehy. Hned po příjezdu jsme byli rozděleni do čtyř družin (oranžová, modrá, zelená a žlutá) a dostali jsme svého "patrona". Já a Sylvén jsme žlutá družina pod vedením právě tohohle živého člověka. Živého tedy jen dost dlouho po probuzení, protože jinak vypadá dost mrzutě :-D.
Nemůžeme se pořád jen něco drtit, ale také si zkoušíme různé aktivitky a hry. Tohle je příprava na naši první fitku, obyčejná hra pro děcka, ale super :-). Ukazující postava je Cecek, náš "fitkáč". Stará se o fitky, které připravujeme my kvůli kompetencím, ale také vymýšlí další hříčky na probuzení. Je to dokonalý showman, ale to uvidíte později :-).
Pokračujeme v přednáškách...
Pohled po skončení další malé hříčky :-). Tyto věci jsme přesouvali od Cecka na tuto stranu ve dvou řadách, a aby to nebylo tak jednoduché, měli jsme propletené ruce takovým zvláštním způsobem, že to ani nedokážu popsat :-D. Protože nás to hodně bavilo, přesunuli jsme na druhou stranu i židle, na kterých jsme měli věci připravené :-).
Během víkendu jdeme také na procházku po okolí. Takové malé stádo :-).
A tady už je Cecek showman :-D. Hrajeme hru Riskuj! a atmosféra je dóst dobrá. Jsme v televizi, takže stále tleskáme, odpovídáme na otázky atd.
Tady visí bývalý moderátor Jan Rosák :-D.
Hrajeme proti sobě v družinách. Pokud se přihlásíme první a odpovíme správně, dostáváme bodíky. Naši "patroni" nás povzbuzují, každý svou barvu. Je to boj. Zelení jsou lehce pozadu a žlutí vyhrávají! :-)
Zase vzdělávání. Tady vidíte externí instruktorku Pavučiny - Slona.
José s Kaskadérem (zleva doprava) se snaží vysvětlit, jak překonají se svou družinou bažinu při cestě do klubovny. Ty špejle představují klády :-D. Šamanka přihlíží.
Během Metodiky zdravovědy jsme si také mohli šáhnout na anduláka a oprášit naše znalosti resuscitační :-D. Spanilku nejvíc bavilo rozepínat triko a odhalovat andulákovu hruď :-D.
Teď vypadá jako jeden z nás :-).
Strakonice, 7. - 9. prosince 2008
Sobotní fitka :-). Běháme po ledu a roznášíme dárečky do různých domečků.
Na téhle fotce zrovna jeden čouhá :-). A ty dva barevné lístečky vedle jsou dárečky :-).
Ještě druhá strana toužící po vítězství.
Při každé volné příležitosti jsme vytáhli kytary a pěli písně :-). Zleva: Klára, Béďa, Mechulinka, Prófa s kytarou a Píďalka s kytarou. Oba kytaristé jsou Jihočeši (ČB a Písek) a také patří k nám do žluté družiny.
Vůbec netuším, na co koukáme, ale asi je to zajímavé podle výrazů :-).
Zleva: hasicí přístroj, Sid a naši externí instruktoři - Pírko, Kllíček a Cvrček. Cvrček je z Brna, je to horolezec a určitě o vánocích nešplhal na Mont Blanc, to víme z jedné šílené hry, kdy jsme se mimo jiné museli naučit dvacet slov rumunsky a žonglovat se třemi předměty... Klíček nám přednáší o ekologii a hrála s námi také jednu zajímavou ekologickou hru, možná ji někdy taky zkusíme. Pírko mi zase připomíná kytarový Večer křupavých srdíček. To je písnička od Vlasty Redla, po které prahla většina zbylých instruktorů. Musela jsem si ji stáhnout :-D.
Právě probíhá večerní čajovna. Čas, kdy můžeme debatovat mezi sebou, s instruktory a nebo jen popíjet dobrůtky, které pro nás připravili. Zleva: Kaskadér, Maruška, Spanilka, Šamanka, José a Wanda. Spanilka studuje střední poštovní, to se mi hrozně líbí :-).
Bill s Péťou řeší nějaký problém :-). Péťa je naší další instruktorkou, jinak pracuje jako lékařka. Bill je jen další týpek, který by chtěl složit vůdcovskou zkoušku :-). A je s ním neskutečná sranda, dokáže vysmrkat Skákal pes tak, abych to poznala :-D :-D :-D.
Zátiší s punčem :-).
Ubohá malá kočička... Kdo nezná, pozná :-).
Večerní zábava byla na zajímavé fotky nejplodnější. Nejprve jsme měli staročeskou veselku, potom přehlídku vánočních zvyků i s dárečky k Mikuláši. Tady je Kaskadér se svým doplňkem :-).
Kecal. To je případ sám pro sebe :-). Přezdívka plně nevystihuje, jak móc je ukecanej! :-D Vést dialog je pro něj problém, protože ostatní nenechá moc dlouho mluvit. Také přijíždí na víkendy pozdě s tím, že se buď někde ztratí nebo stojí v zácpě :-). Je to taky hrozně pozitivní človíček a má blbý nápady. Třeba skákat velrybu na letiště :-D :-D.
Pokud se podíváte na stůl, uvidíte pravé posvícení :-). Jinak v popředí je Roubík s Kecalem.
Spustila dechovka a už se hopsá polka :-).
Když chybí chlapi, děvčata si vystačí :-D.
Kecal se tak urputně soustředil, až Sylvénovi přišláp pantoflíček. Jak dopad vidíte sami :-D.
Tohle je Pizzi. Další skvělý pozitivní, usměvavej človíček :-).
A ještě jednou po přeměně :-). Blond jí sluší, ne? :-)
Cecek losuje. V tu chvíli, kdy tam sedíme, netušíme co bude následovat, proto jen pasivně vyčkáváme. Jsou vybírány páry, pánové sedají na lavičku, slečny za ně do druhé řady. Mimochodem jsem byla také vylosována...
Začíná to vypadat nebezpečně. Šlehy s Píďalou uvěznili kluky do štaflí... A Cecek vysvětluje, že pánové chtějí být přijati do mysliveckého klubu, a proto musí projít zkouškou :-).
Dostali jsme náčiní a je nám všechno jasné... Nejdřív napatlat holicí pěnu....
... potom pomocí nože "oholit".....
... a umýt :-D :-D :-D. To byl šplouch...
Další zábava je předvádění živých obrazů s vánoční tématikou. Nechali jsme se totiž inspirovat Cimrmanem :-). José vypadá jako kulturista, ale co předvádí, to už nevím...
Prasátko patří k nim, takže to možná byla reklama na Kofolu. :-)
Holky jsou vánoční stromeček, to je mi jasné :-).
Další z instruktorů. Píďala s nerozlučným kamarádem noťasem :-). Přednáší nám Hospodaření a jde z něho největší strach. Pořád se totiž tváří hrozně neutrálně a najednou ti řekne, že ti něco nepodepíše :-). Ale jinak je samozřejmě fajn :-).
Slečna v červeném je Pískle. Většinu času o víkendu stráví v kuchyni se Zubem. Hraje výborně na kytaru a ovládá i jiné nástroje :-).
Při přehlídce vánočních svátků nás navštívil Mikuláš s čerty a andělem. Na povozu, taženým tímto ořem, nám přivezl hezké modré teplé heboučké dokonalé deky :-).
Čertíci...
... a andílek :-).
Pro začátek zveřejňuji jen první dva víkendy. Fotek je moc... :-)

Roverská výprava na Nažidla?

20. února 2008 v 8:29 | Peggy |  Aktuality
Ahojky! Mám pro Vás návrh. Co takhle vyrazit v březnu na Nažidla? Trošku se odreagujem, pokecáme, zahrajem si nějaké hry, promyslíme tábor! Je to jedinečná příležitost, protože několika z nás už začlo nebo se pokouší začít velké učení na maturitu. Proto neváhejte a hlašte svůj zájem a volné víkendy do komentářů. Určitě vybereme jeden z nich - ten vhodný, ten víkend V! :-D :-D Peggy

Na co si dát pozor u různých věkových kategorií

14. února 2008 v 12:35 | Peggy |  Užitečné vědomosti
Světlušky + vlčata
  • dlouhé hry, pravidla, strategie (většinou je to nebaví, nepochopí to atd.)
  • rozdělení činností ve skupině (samy si činnost nerozdělí, lepší je rozdělit je rovnou, říci každému, co bude dělat)
  • psychohry (nemají smysl, děcka si je neužijí, nepochopí je)
  • programy "sáhni si na dno" (podobné jako psychohry, pro děcka to nemá smysl)
Skautky + skauti
  • pohádky (tváří se dospěle a pohádky je už nebaví)
  • opakující se hry (většinou je přestanou bavit)
  • debaty, debatní programy (ještě nejsou schopni debatovat, ale lze to zkoušet, učit se debatovat)
  • psychohry (ještě stále to není ono, psychohra pořádně nevyzní)
  • programy nad jejich síly (zbytečné zklamání, pocit méněcennosti)
  • málo strukturovaná hra (už chtějí něco složitějšího)
RS
  • námětové hry, okoukané symbolické rámce (chtějí něco nového)
  • striktní program (chtějí si svůj program utvářet sami)
  • 1 proti 100 (př. by Brčko: hraje se hra ve skupině a jeden člověk má předvést pískající žížalu, tak se tam někde na zemi zmítá a ostatní se smějou; to prý není příliš dobré)
  • hry beze smyslu (RS prý nebaví hry beze smyslu, to trošku nechápu, ale je otázka, v kolika letech jsme začali hrát takové hry my :-))

Bezpečnost

14. února 2008 v 12:15 | Peggy |  Užitečné vědomosti
K bezpočnosti toho není moc co napsat, ale ochudit jsem vás nechtěla...
Nikdy nebudeme dělat s děckama nic, co jsme sami nikdy nedělali.
Tohle je vám snad jasné :-).
Bezpečnost můžeme rozdělit na fyzickou a duševní.
FYZICKÁ: sporty, činnost, práce, výpravy, akce
DUŠEVNÍ: psychické újmy, stezka odvahy, prevence proti šikaně, přiměřené tresty, psychohry
Zvlášť na psychické újmy bychom si měli dávat pozor...

Estetika a kultura

13. února 2008 v 11:14 | Peggy |  Užitečné vědomosti
Zde přepíšu pár informací, které nám předal Iky ve formě miniskript :-).
Estetika (z řec. aisthetikos - vnímavost, cit (pro krásu)) je filozofická disciplína zabývající se krásnem, jeho působením na člověka, lidským vnímáním pocitů a dojmů z uměleckých i přírodních výtvorů. Estetické úvahy provázely filozofii již od jejích samotných počátků, jako samostatnou disciplínu však estetiku vymezil až roku 1735 A. G. Baumgartner.
Kultura
  • historicky podmíněný souhrn hmotných a duchovních hodnot vytvářených lidstvem
  • soubor výsledků lidské společnosti v oblasti vědy a umění, popř. společenského života vůbec, v určité společenské epoše
  • slovo odvozené od latinského slova "cultura", což v překladu znamená: pěstování, vzdělání, zušlechťování, ctění, uctívání
Estetika
  • věda o podstatě a projevech krásy, zvláště v umění...
  • estetická stránka věcí, estetično...
  • teorie působení jevů na člověka ve specifické oblasti krásna...
  • lidská reflexe vlastního vztahu ke světu, přírodě i lidským výtvorům (zejm. umělecké činnosti)
  • slovo odvozené od řeckého slova
Odkazy:

Timemanagement

13. února 2008 v 10:54 | Peggy |  Užitečné vědomosti
  • důležité: ČAS a ČLOVĚK
4 generace:
  • CO BUDU DĚLAT? (půjdu lovit mamuty)
  • KDY TO BUDU DĚLAT? (teď prší, na mamuty půjdu, až pršet přestane)
  • PŘIŘAZOVÁNÍ PRIORIT (chci jít na mamuty, ale chýše by potřebovala novou střechu; nejprve tedy spravím střechu a pak půjdu na mamuty)
  • ODPOČINEK (celý den jsem běhal za mamutem, tak bude dobré si odpočinout, abych mohl zítra běhat zas)
Timemanagment je vlastně plánování, co kdy udělám. Může být denní, týdenní, měsíční apod. Nejšikovnější je prý týdenní (já si to myslím též :-)). To si takhle vezmete před sebe kalendář a zamyslíte se nad tím, jaké jsou vaše zásadní cíle, priority, co vám zbylo z minulého týdne nebo-li odložené úkoly a necháte si nějakou časovou rezervu. A je hotovo :-).
Při takovém plánování je důležitá kontrola a výstupy (koho by nepotěšil vlastní úspěch). Taky jsem si poznamenala zákon o zachování stresové energie. Tím jsem asi chtěla říct, že bez plánování se člověk stresuje, protože nic nestíhá, je stále vyčerpaný (to je můj případ), a proto najede na plánování, které ho také svým způsobem stresuje, protože si musí sednout něco si naplánovat a tak. Prostě takové zamyšlení :-). A nebojte se, pokud vám to hned nepůjde, Šlehy říkal, že to chce cvik.
Chyby a omyly:
  • Pořádek je pro blbce, inteligent zvládne chaos. (To mě trošku rozesmutnilo, prý to neplatí…)
  • Nespat. (To chápu, proto můžu jako příklad uvést sebe. Pokud si mám vybrat mezi učením a spánkem, tak jdu radši spát… :-D)
  • Neplánujeme bez cíle. (Jak se dá neplánovat bez cíle?)
  • Přestávka a odpočinek jsou důležité. (Snad každému jasné… Učení bez kafepauzy nejde.)
  • Zapomínání na rodinu a blízké. (Tohle je prý velký problém ve skautingu, možná je to pravda.)

Autorita

13. února 2008 v 10:15 | Peggy |  Užitečné vědomosti
FORMÁLNÍ
  • poskytnuta funkcí
  • formální autorita nestačí
  • lehce zneužitelné
NEFORMÁLNÍ
  • dá se naučit
  • vysoká autorita → nižší samostatnost dětí
Jak posílit autoritu
· naše chování (přijdeme na schůzku vyfluslí a děcka nebude nic bavit)
· chyby → správné řešení, pozor na chyby vedoucích, omluvit se za chyby, napravit je!
· hlasový projev
· dochvilnost
· rozhodnost
· harmonický vztah v oddíle
· charisma (zabírá u menších děcek, u starších ne)
· zkušenosti
· integritnost = neříkat kraviny; nehlásat něco, co sami neděláme (př. kouření, účast na rozcvičkách)
KÁZEŇ - nezávisí na autoritě
AUTORITATIVNÍ PŘÍKAZ - poslední možnost, natrénovat, intonace hlasu
AUTORITA RÁDCŮ A SPOLUPRACOVNÍKŮ - nenapomínat rádce před dětmi; bordel na schůzce nechat vyšumět, neřešit to → po schůzce probrat s rádcem
Styly vedení:
(Příklady jsou napasované na přípravu výpravy, debata s děckama kam se pojede a tak.)
  • autoritativní - diktatura (př. armáda)
  • konzultativní - pokecáme, já k vašemu návrhu možná přihlédnu
  • participativní - demokratický; plnit sliby (odhlasovalo se to, ale nepojedem tam!)
  • liberální - jeďte si kam chcete, mně je to jedno
Nelze určit, který ze stylů vedení je správný, lze využít všechny (autoritativní - prckové, krizovka; konzultativní - prckové a mladší skauti; participativní - starší skauti; liberální - roverstvo). Pokud se ale k jednomu rozhodneme a oznámíme to veřejně, tak ho nesmíme měnit.

Skautská výchovná metoda

13. února 2008 v 9:50 | Peggy |  Užitečné vědomosti
Skautská metoda je soustava vzájemně provázaných prvků, kterou používáme při své činnosti. Soustava, která pomocí výchovy i sebevýchovy vede k upevňování charakteru, vytváření hodnotového žebříčku a k rozvoji dovedností a znalostí. Vzhledem k historickému vývoji skautingu v našich zemích mohou být někomu prvky skautské metody známy i z jiných neskautských organizací, ale většinou pouze jako kusy vytržené z celku bez hlubšího pochopení. Skautská metoda funguje jako celek. Její jednotlivé složky by měly být v určitém časovém úseku přítomny v každém skautském oddíle.
Skautský slib a zákon jako vyjádření životního stylu a hodnotového systému
  • pochvaly → vytváření hodnotového systému
  • individuální morálka → její tvorba
  • modrý život
  • vědomí práva a povinností
  • špatné stránky
  • Foglarův barometr tužek
  • příklad vedoucích
  • sebezdokonalování
  • aktivní přístup k životu
  • možnost volby
Učení se prostřednictvím praktických činností a her
  • stavba tábora - udělat si od začátku do konce
  • dětská klubovna
  • zapojení dětí do možných činností + zpětná vazba (dobrý výběr aktivit)
  • pokus/omyl
Týmová práce v malých skupinách (obvykle družinách) rozvíjející spolupráci, vůdčí schopnosti a odpovědnost za druhé
  • družina
  • hry ve skupinkách
  • řešení problémů
  • služba na táboře
  • učení ze zkušeností
Zájem a spoluúčast každého mladého člověka na jeho osobním rozvoji
  • 2 pohledy:
  • vůdce - průvodce světem skautů (odborky, slib, modrý život, vedení k samostatnosti, kvalifikace atd.)
  • vůdce a prázdná krabička (nalévání vědomostí do dítěte)
Symbolický rámec nabízející pro určitou věkovou skupinu výchovnou motivaci a inspiraci
  • symbolický rámec Junáka: kroj, hymna, vlajky, slavnosti, obřady apod.
  • ostatní (důležité!): etapové hry, příběhy, převleky, scénky apod.
  • aktuální náměty (film, příběh)
Pobyt a činnost v přírodě, její poznávání a ochrana
  • hry v přírodě
  • tábory
  • sbírání odpadků, různé brigády (důležité říci dítěti proč to děláme)
  • výpravy
  • třídění odpadu
  • sázení stromků
  • pozorování
  • rukodělky
  • panda
  • ekohry
Podpora mladých lidí dospělými a vzájemná spolupráce
  • formální: hierarchie, kurzy, kvalifikace
  • neformální: v rámci družiny (nováčci), vzor, společné aktivity
  • družinový systém
Služba společnosti
  • sbírkové projekty
  • výchova skautů
  • nabídka pro děti ("volný čas")
  • aktivní účast
Postupné stimulující programy
(NE: na jedné schůzce se naučíme tři uzly, na další zase tři atd.; ANO: na jedné schůzce se naučíme tři uzly, na další schůzce vyzkoušíme jejich použití, potom vyzkoušíme prakticky atd.)
  • stezka
  • odborky
  • stupně
  • vlče → skaut → rover
  • celo + etapo hry - závisí na cíli
  • roverské dlouhodobé projekty
Využívání skautské symboliky a výchovného prostředí
  • viz. předchozí

Vývojová psychologie

13. února 2008 v 1:48 | Peggy |  Užitečné vědomosti
Věkové kategorie:
- prenatální období (před narozením)
- novorozenec + kojenec (od doby porodu do zhruba jednoho roku)
- batolecí období (1-3 roky)
- předškolní věk (3 - 6 let), vstup do školy
- mladší školní věk (6 - 10 let)
- starší školní věk I (11 - 15 let), období dospívání
- adolescence (15 - 20 let)
- časná a střední dospělost ( 20 - 25, 30 let), střední asi do 45 let
- pozdní dospělost (do věku 60, 65 let)
- stáří
Skautské kategorie dle nového výchovného programu:
- předškoláci (5 - 7 let)
- světlušky a vlčata (7 - 10 let)
- mladší skauti (10 - 13 let)
- starší skauti ( 13 - 15 let)
- mladší roveři (16 - 18 let)
- starší roveři (18 - 25?)
Charakteristika věkových období:
PRENATÁLNÍ OBDOBÍ
- tvoření a vývoj těl. konstituce a znaků (mozku!)
- vývoj smyslů
NOVOROZENECKÉ + KOJENECKÉ OBDOBÍ
- porod - ustálení životních funkcí
- nejdůležitější role matky/rodiny - utváří vztah dítěte k blízkým, k sobě, ke světu
BATOLECÍ OBDOBÍ
- věk formování osobnosti
- zkoumání okolí, vývoj samostatnosti, komunikace
- základní návyky
PŘEDŠKOLNÍ VĚK
Fyzický vývoj
- velké změny postavy (ze zaoblenosti se vytáhne, změna proporcí), nebezpečí - setrvávat dlouho ve strnulých polohách (sed, stoj), děti by neměly viset za ruce, švihy
- zdokonaluje se pohyb, zvládne základy sportů (jízda na kole, plavání)
Psychický vývoj
- dále formování osobnosti
- vědomí JÁ
- rozvíjení samostatnosti (ve smyslu umí se obléknout, ale neumí se rozhodnout co si má obléci), komunikace (stud v neznámém prostředí), neumí se mezi sebou domluvit
- období prvního vzdoru
- zvídavost, nekritičnost ("utáhneme ho na zajímavě podané vaření nudlí")
- názorné myšlení (pod pojmem si představují konkrétní předmět)
- neumí vnímat hloubku!, skoky z max. 50 cm
- neumí hledat věc mezi dalšími předměty (tvrdí, že to sebou nemá, přetrvává i ve škole)
- paměť je mechanická, neumí používat logické souvislosti, memotech. pomůcky
Motivace a autorita
- řídí se většinou citem (chci/nechci), dospělý se řídí většinou rozumem
- sám si říká co nesmí a podle toho se chová, ke konci období už poslechne "vnitřní řeč"
- učitelka je nezpochybnitelná autorita
- činnosti vykonává ke své radosti nebo k radosti např. učitelky
Sociální vývoj
- potřeba kontaktu s vrstevníky, začínají se tvořit soc. role (žák, syn…)
- nezafixované vzorce chování, ale ví, co je dobré a co je špatné (důležitý je vzor dospělého, příkazy musíš a nesmíš se musí vztahovat na stejné věci!)
- ztěžka dodržuje pokyny bez přímého dohledu, na konci obd. má pocit viny
- svět pohádek, bojí se pohádkových strašidel apod., vlastních fantazií
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
(světlušky a vlčata)
Fyzický vývoj
- zpomalení, ale rovnoměrnost vývoje
- roste velké a drobné svalstvo - vyžaduje dostatek pohybu, kostra ještě měkká, plastická, může se deformovat
- pomalu vzrůstá pohybová vytrvalost, rychlost, přesnost, hlavně pohybu rukou, nevhodné silové hry a kliky
- pohyb je pro dítě potěšením (většinou) - úspěšnost je rozhodující pro hodnocení ve vrstevnické skupině
- hravost
Psychický vývoj
- osvojení si psaného jazyka, nová slova
- nástup do školy - přechodové obd., dítě přestává být (bylo-li) středem pozornosti
- další rozvíjení samostat., organizace dne
- operace nejen s konkrétními předměty, ale i se symboly - pojmy
- schopnost usuzovat
- zdokonalování paměti - ke konci posun od mechanické k logické paměti
- dobré nabídnout dětem co největší škálu různých zájmových možností
- velká fantazie, vlastní představy (proč to či ono funguje, vymýšlí své teorie)
- postupně se zvyšuje pozornost
Motivace, autorita
- touha po vzdělání
- nástup nové autority - respekt
- dobře se podřizuje názorům dospělých, celkem bez kritiky přejímá jejich názory, poučky
- vznikají první zájmy, koníčky - mohou
- lhaní - velká fantazie nebo touha pomoci kamarádovi z úzkých
- chování se podřizuje očekávané odměně/trestu (očekává stejnou - pomohl uklízet, dostal bonbon, příště jde uklízet aby dostal bonbon a diví se, když jej nedostane)
Sociální a emocionální oblast
- rozvíjí se sociální vztahy, tlumí se individualita
- srovnávání s ostatními vrstevníky - sebehodnocení
- city se obohacují a prodlužuje se délka jejich trvání, zesilují se vzájemné vztahy mezi vrstevníky
- postupně začíná docházet k soc. rozdílům mezi chlapci a děvčaty - psych. rozdílnost, odlišnost v zájmech vše si zkusit, aby věděly, na co se zaměřit více
- od 8.roku se pomalu rozvíjí cit solidarity
- velmi důležitý význam hry
- jedná s učitelkou, vrstevníky, hledá své místo
STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK I
(mladší skauti a skautky)
Fyzický vývoj
- začíná období dospívání - hlavně fyzické a pohlavní (předbíhá zrání psychické)
- nejvyšší tempo vývoje kolem 10.roku života (výraznější u děvčat)
- změny ve stavbě těla - rychlý růst
- částečné narušení pohybové koordinace, uhlazenosti pohybu (hl. u chlapců), nejistota v pohybech (samá ruka, samá noha), doprovázejí to hlučné projevy, strach ze zesměšnění
- začínají dbát na svůj zevnějšek (starají se o to, co mají na sobě)
Psychický vývoj
- rozvoj vnímání, myšlení, řeči - snaha věci znát, pochopit
- výkonost ve škole, úspěchy a hodnocení přátel podporují sebehodnocení, budují si jistotu nebo naopak při neúspěších pocit méněcennosti, nejistoty
- unáhlené závěry, nerozvážné jednání
- zdokonalování paměti - posun od mechanické k logické paměti
- při svém chování neočekávají vždy stejnou odměnu /trest, přihlížejí i k motivům jednání
- rozvíjí se role dívka/chlapec ve vztahu k malým dětem
Motivace a autorita
- rodiče často přestávají být bezvýhradnou autoritou
- na dospělých začínají vidět nejen klady, ale i zápory, učitel přestává být bezvýhradným vzorem, začínají mezi sebou kritizovat
- touha po vzoru - jeho hledání ve slavných osobnostech, hvězdách
- zvýšená soutěživost - třeba podporovat i spolupráci
Sociální vývoj
- vzrůstá zájmová odlišnost obou pohlaví
- mění se vztahy mezi chlapci a děvčaty - vzrůstají spory, hádky napětí (na začátku tohoto období)
- city jsou labilní, citové sebeovládání nízké
- dívky bývají afektované, vyzývavé, chlapci halasní, drzí
- vyhrocuje se mravní cítění, hodnocení
- narůstá smysl pro čest a spravedlnost
- potřebné a nutné vztahy k vrstevníkům, objevují se pevná přátelství
- ke konci období zvýšený zájem o druhé pohlaví, zájem o sexuální otázky, období zamilovanosti, první lásky
STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK II
(starší skauti a skautky)
Fyzický vývoj
- mění se hlas
- silná potřeba pohybu, ale tendence přeceňovat své síly - třeba usměrňovat (chlapci)
Psychický vývoj
- střídavá ztráta koncentrace, pozornosti
- naruší se schopnost rozhodování
- fantazie - snění o budoucím životě
- vytváří se předpoklady pro bud.povolání
- podrážděnost, impulzivita, nedostatek ovládání
- nestabilita, nestálost citů, zájmů, postojů
- citlivost na výsměch, kritiku vlastní osoby - komplexy méněcennosti
- chová se k dospělým jako k sobě rovným
- intenzita a zvrácení citů (velmi lehce se posouvají mezi krajními city - radost/smutek)
-hledání nových cest
Motivace a autorita
- velkou roli má přirozená autorita rodičů, učitelů, vůdců, kamarádů
- zvýšená kritičnost ke všem a všemu
- baví je náročné, propracované hry - chlapce bojovky apod., dívky hry a aktivity s prvky elegance, ladnosti
- touha po nezávislosti - neochota plnit úkoly
- narůstá smysl pro čest a spravedlnost
Sociální vývoj
- potřebné a nutné vztahy k vrstevníkům, objevují se pevná přátelství
- ke konci období zvýšený zájem o druhé pohlaví, zájem o sexuální otázky, období zamilovanosti, první lásky
J. Steinbeck - "Teď dítě poprvé pochopí ve své hlavičce, že dospělí neoplývají božskou inteligencí, že jejich úsudky nejsou moudré, jejich myšlení správné a rozhodnutí spravedlivá - jejich dosavadní svět se rozbije na nepatrné kousky. Bohové padli a s nimi všechny jistoty. A jedno je jisté, když bohové padnou, není to slabý pád; zřítí se s třeskotem a rozbijí se, nebo klesnou hluboko do bahna špíny. Je to nepříjemná práce opět je stavět na piedastal; už nikdy nebudou tak zářit. A dětský svět se již nikdy nevrátí ve své celistvosti. V tom tkví bolest dospívání."
ADOLESCENCE
(mladší roveři)
Fyzický vývoj
- fyzická dospělost již plná
- období stabilizace fyzických sil
- touha po velkých výkonech - zdatnost, odvaha, odolnost
- na fyzický vzhled kladen velký důraz
- trvá nebezpečí přeceňování se (zvláště při fyzických aktivitách)
Psychický vývoj
- věk duševního dospívání
- zvyšuje se vyrovnanost
- hledání nových poznatků a zkušeností - svého místa ve světě; vytváření vlastních názorů na svět, na okolí, na sebe
- ustálení zájmů, jejich prohloubení (široká oblast - kultura, sport, společnost…)
Motivace a autorita
- ustálení zájmů, jejich prohloubení
- pomalé obnovování důvěry k rodičům a autoritě
- snaha dokázat něco velkého, prospěšného
Sociální vývoj
- zvyšuje se schopnost produktivně spolupracovat - i s druhým pohlavím
- zájem o službu, pomoc druhým
- ještě sociálně nestabilní
ADOLESCENCE
(starší roveři)
Fyzický vývoj
- fyzická síla a aktivita nejvyšší
- odpoutávání pozornosti pouze na fyzický vzhled
- třeba aktivity oproti sedavému života
Sociální vývoj
- dokončuje se sociální stabilita
- citová stabilita, vytváření trvalých partnerských vztahů
- hledání životního stylu
Psychický vývoj
- měla by se dokončovat duševní vyspělost
- dotváření vlastních postojů
- utváření "zralé" osobnosti
Motivace a autorita
- obnovuje se důvěra k autoritě - na zákl. kvalitní výkonnosti, zkušenosti; vybíravější
- přebírání odpovědnosti nejen za sebe, ale i za druhé
- trvalejší vztahy ke kamarádům i opačnému pohlaví
- zvyšuje se schopnost spolupracovat - i s druhým pohlavím
- hledání nových poznatků a zkušeností - svého místa ve světě; vytváření vlastních názorů
na svět, na okolí, na sebe, řeší ve skupině vrstevníků
- zajímá se a vybírá si povolání
RANNÁ DOSPĚLOST
(činovníci)
- vyrovnanost, klid, stabilita
- osobnost by měla být dotvořena fyzicky, psychicky, emocionálně, sociálně i morálně - urovnaný osobní, partnerský, pracovní život
- schopnost vést lidi, organizovat si činnost, být kamarádem i rádcem
- umění naslouchat
- postupné ubývání fyzických sil by mělo být nahrazeno vyšší duševní a morální zralostí

Tvorba jídelníčku a pitelníčku na táboře

13. února 2008 v 1:33 | Peggy |  Užitečné vědomosti
Přidávám zase svoje poznámky přímo "z akce", tedy z přednášky. Hlody v závorkách jsou jen pro upřesnění :-).
· Jídla jednoduchá (jak jinak, není mezi námi moc kuchařů…)
· Střídat maso nemasem → pestrá skladba potravin
· Bílkoviny, minerály, vitamíny (to by mělo obsahovat jídlo)
· Denně ovoce a zeleninu
· Dost tekutin po celý den (2l min)
· Při nákupu potravin dbát na nezávadnost (nekupovat zelené maso)
· Potraviny důkladně povařit (dětem nedáváme krvavý tatarák)
· Jídlo sníst ihned po uvaření (zbytky dojídáme my na vlastní nebezpečí)
· Vhodné uchovávání uvařeného (nenecháme uvařený guláš opalovat se na slunci)
· Bránit styku uvařených a syrových jídel (ochrana, ochrana, ochrana :-))
· Hygiena rukou (nejsme přeci prasátka…)
· Udržovat v čistotě kuchyňské náčiní
· Správně skladovat potraviny
· Při vaření používat pouze pitnou vodu (nedělat kafe z vody v řece Černá…)
· Používat zdraví rozum (ten se občas hodí)
· !ZAKÁZANÉ POTRAVINY! (viz. Výtah z vyhlášky)

Hygienická vyhláška pro zotavovací akce pro děti

13. února 2008 v 1:30 | Peggy |  Užitečné vědomosti
Hygienická vyhláška je věc, kterou bychom měli znát alespoň tak, jak je napsaná níže. Je to výtah, který mám z vůdcovského kurzu. Chtěla jsem přidat i odkaz na celou vyhlášku, ale nikde jsem ji nenašla. Pokud by někdo z vás měl větší úspěch, napište mi do komentářů a já ho přidám. Dík.
Vyhláška Ministerstva zdravotnictví ze dne 24. března 2004 o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti (výtah)
1) UMÍSTĚNÍ: K pozemku, na kterém je umístěna zotavovací akce, s výjimkou putovních táborů, musí vést přístupová cesta.
2) UBYTOVÁNÍ: Stany musí mít pevnou nepromokavou stanovou plachtu. Prostory pro spaní i pro uložení osobních věcí musí být izolovány proti vlhku.
3) STRAVOVÁNÍ: Samostatné pracovní plochy musí být různé pro práci s tepelně neopracovanou potravinou a tepelně opracovaným pokrmem. Mytí kuchyňského a jídelního nádobí musí být odděleno; toto nádobí lze mýt jen v pitné vodě.
4) STRAVOVÁNÍ: Denně musí být zajištěna snídaně, přesnídávka, oběd, svačina a večeře. Součástí snídaně musí být teplý nápoj. Jedno z hlavních jídel musí být teplé. Pokrmy musí být zkonzumovány bezprostředně po dohotovení.
5) NÁPOJE: musí být k dispozici po celý den. Uchovávají se v krytých nádobách s výpustným kohoutem nebo se rozlévají přímo z originálního balení.
6) UMÝVÁRNY: na 5 dětí jeden výtokový kohout s odvodem použité vody mimo místo osobní očisty. Denní umývání dětí je možné přímo ve vodoteči, která odpovídá hygienickým limitům vody ke koupání. Musí být zajištěna možnost koupání nebo osprchování v teplé vodě alespoň jednou za týden.
7) ZÁCHODY: Užívají děti vždy odděleně podle pohlaví. Do počtu 20 dětí se zřizují dva záchody, na každých dalších 20 dětí jeden další záchod.
8) V blízkosti ZÁCHODŮ musí být možnost umýt si ruce v tekoucí vodě. Suché záchody se musí denně zasypávat zeminou, před opuštěním tábořiště se zcela zasypou a označí.
9) KOUPÁNÍ: Nejdříve 1 hodinu po hlavním jídle a jen za dohledu osoby činné při zotavovací akci jako dozor a která je schopna poskytnout záchranu tonoucímu.
10) PITNÁ VODA: Dostatek alespoň k pití, čištění zubů, vaření, mytí nádobí, čištění pracovních ploch v kuchyni a k provozu ošetřovny a izolace.
11) REŽIM DNE: Musí být pevně vymezena doba pro spánek (nejméně 9 hodin s výjimkou noci, kdy se pořádá noční hra), osobní hygienu a stravování.
12) Na zotavovacích akcích pro děti nelze podávat tyto potraviny:
a) Mléko a mléčné výrobky z mlékárensky neošetřeného mléka
b) Zmrzlinu vlastní výroba či porcovanou ze skupinového balení
c) Tepelně neopracované masné výrobky
d) Tepelně neopracovaná vejce a nedostatečně tepelně opracovaná vejce a výrobky z nich
e) Majonézu vlastní výroby a výrobky z ní

Orfeus

7. února 2008 v 11:10 | Peggy |  Los de Billos
Zdravím Vás, slavná skupina Los de Billos má velice přátelské vztahy s dalšími velešínskými kapelami, a proto bych Vás chtěla pozvat na stránky jedné z nich. Je to skupina Orfeus. Stránky jsou zatím v rozjezdu, takže mějte trpělivost :-). Odkaz je přímo zde.